Forskningsgruppe pedagogisk forskning

Pedagogisk forskning med fokus på kompetanseutvikling og kvalitet i sykepleierutdanningen

Forskningsgruppens utgangspunkt er produktive interaksjoner mellom høgskole og samarbeidspartnere i praksis for å styrke kvalitet i sykepleierutdanningen.

I tråd med Stortingsmelding 11 (2015) ønsker vi å bidra til økt kvalitet på sykepleierutdanningen. På bakgrunn av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring er høgskolene pålagt å utdanne studenter med kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som kreves for å utøve sitt yrke (Kunnskapsdepartementet, 2011).

Om gruppen

Deltagerne er alle sykepleiere og har erfaring fra å arbeide i ulike kliniske kontekster. Gruppen innehar kompetanse med å arbeide med ulike tilnærminger innen kvantitative og kvalitative forskningsmetode.  Inspirasjon for forskningsarbeidet springer ut fra kvalitet i utdanningen relatert til profesjonsutøvelsen.

Forskningsgruppens målsetning 2018-2020:

Gruppens målsetning er å utvikle forskningsprogram og prosjekter som bidrar til å styrke klinisk kompetanse, kritisk refleksjon og utvikling av praksisstudier i sykepleierutdanningen på alle nivå. Forskningsgruppen utforsker:

• hvilke læringsmetoder og læringsprosesser som kan bidra til at studentene etter endt utdanning utfører analytisk og selvstendig profesjonsutøvelse
  • om mer fleksible læringsformer med bruk av digital teknologi kan øke studentaktivitet og samarbeidslæring og istandsetter studentene til livslang læring

Prosjekter

1. Læringsutbyttenes betydning for kompetanseutvikling i avansert klinisk intensivsykepleie

Prosjektleder: Marianne Trygg Solberg

Prosjektmedarbeider: Cathrine Mathisen

Prosjektdeltagere: Fag og forskningssykepleiere ved intensivavdelingen Bærum sykehus

Læringsutbyttenes betydning for kompetanseutvikling i avansert klinisk intensivsykepleie.

Å undersøke om læringsutbyttene i studiet: Avansert klinisk sykepleie, bidrar til oppbygging av nødvendig kompetanse i utøvelse av intensivsykepleie av god kvalitet. Faglig forsvarlighet er et nøkkelord i prosjektet.

• Formativt evalueringsdesign. Prosjektet utføres i tre delstudier: Fokusgruppeintervju  med studenter, praksisveiledere, og lærere.
    • Forskningsspørsmålene omhandler hva som kjennetegner gode læringsutbytter
    • Fokusgruppeintervju hvor operasjonaliserte læringsutbytter presenteres.

Spørreskjema til nyutdannede intensivsykepleiere og erfarne kollegaer vedrørende samsvar mellom utdanning med bruk av læringsutbytter, funksjon og ansvar i praksis. Målet er en klargjøring av hvilke læringsutbytter

2. Kompetanseutvikling innen utøvelse av åndelig og eksistensiell omsorg i sykepleiepraksis og i sykepleierutdanningen

Prosjektleder: Kirsten Tornøe

ProsjektdeltagereVenke Sørlie, Lars Danbolt og Kari Kvigne. Samarbeidspartnere fra praksisfeltet.

Kompetanseutvikling innen utøvelse av åndelig og eksistensiell omsorg i utdanning av sykepleiere og i praksisfeltet generelt.

Dette er et paraplyprosjekt som kan bidra til å utvikle fagfeltet åndelig/eksistensiell omsorg i sykepleien og som kan integreres på ulike nivåer innen høgskolens studieprogram. Samtidig kan prosjektet bidra med kunnskap om kompetanseutvikling innen åndelig og eksistensiell omsorg generelt i helse og omsorgspraksis.

3. Delprosjekt KILDE – Pilotprosjekt digitale læringsformer i MEVU

Prosjektleder: Mari Oma Ohnstad

Prosjektmedarbeidere: Cathrine Mathisen, Hege Kaldheim, Simen Steindal, Anne Lene Sørensen, Marianne Trygg Solberg og Vivi Lycke Christensen

Prosjektdeltagere: Studenter som gjennomfører emnet A2 del 2, håndtering av komplekse pasienttilstander, høsten 2017.

Delprosjekt KILDE – Pilotprosjekt digitale læringsformer i MEVU.

Problemstilling: ”Hvordan kan bruk av digitale tjenester fremme studentaktivitet?”

Hensikten er å få mer kunnskap om masterstudenters erfaringer med studentaktive læringsmetoder på nett og på skolen.

Masterstudentenes erfaringer hentes fra fokusgruppeintervju som gjennomføres i etterkant av fullført emne.

4. Delprosjekt KILDE – Pilotprosjekt digitale læringsformer i bachelor

Prosjektleder: Jaroslav Zlamal

Prosjektmedarbeidere: Lina Oelschlägel, Cathrine Mathisen, Mari Oma Ohnstad, Vivi Lycke Christensen og Marianne Trygg Solberg

Problemformulering: "Hvordan opplever studentene å lære om sykepleieprosessen ved hjelp av omvendt undervisning?"

Hensikten er å undersøke studentens erfaringer med undervisning i sykepleieprosessen, når innlæringen skjer ved hjelp av studentaktive læringsmetoder som omvendt undervisning og gradvis avslørende case.

Bachelorstudentenes erfaringer hentes ut fra fokusgruppeintervju som gjennomføres i etterkant av deres praksisperiode i 2. semester.