Forskningsgruppe pedagogisk forskning

Pedagogisk forskning med fokus på kompetanseutvikling og kvalitet i sykepleierutdanningen

Forskningsgruppens utgangspunkt er produktive interaksjoner mellom høgskole og samarbeidspartnere i praksis for å styrke kvalitet i sykepleierutdanningen.

I tråd med Stortingsmelding 11 (2015) ønsker vi å bidra til økt kvalitet på sykepleierutdanningen. På bakgrunn av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring er høgskolene pålagt å utdanne studenter med kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som kreves for å utøve sitt yrke (Kunnskapsdepartementet, 2011).

Om gruppen

Deltakerne har helsefaglig og pedagogisk profesjonsbakgrunn. Gruppen har kompetanse med å arbeide med ulike tilnærminger innen kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode. Inspirasjon for forskningsarbeidet springer ut fra kvalitet i utdanningen relatert til profesjonsutøvelsen. Felles forskningsinteresser er å styrke klinisk kompetanse, veiledningskompetanse, kritisk refleksjon og utvikling av praksisstudier i sykepleierutdanningen på alle nivå.

Fokusområder

• Hvilke læringsmetoder og læringsprosesser kan bidra til at studentene etter endt utdanning utfører analytisk og selvstendig profesjonsutøvelse
  • Fleksible læringsformer med bruk av digital teknologi som kan øke studentaktivitet og samarbeidslæring og istandsetter studentene til livslang læring
  • Læringseffekter og utbytte av ferdighetstrening og simulering

Mål

Gruppens målsetning er å etablere felles prosjekter for gruppens deltagere

• Knytte kontakt med samarbeidspartnere lokalt, nasjonalt og internasjonalt
  • Bidra til økt publiseringsfrekvens innen ferdighetslæring og simulering ved Lovisenberg diakonale høgskole
  • Videreutvikle pedagogiske kompetanseområder, ferdighetstrening og simulering.

Prosjekter

1. Læringsutbyttenes betydning for kompetanseutvikling i avansert klinisk intensivsykepleie

Prosjektleder: Marianne Trygg Solberg

Prosjektmedarbeider: Cathrine Mathisen

Prosjektdeltagere: Fag og forskningssykepleiere ved intensivavdelingen Bærum sykehus

Læringsutbyttenes betydning for kompetanseutvikling i avansert klinisk intensivsykepleie.

Å undersøke om læringsutbyttene i studiet: Avansert klinisk sykepleie, bidrar til oppbygging av nødvendig kompetanse i utøvelse av intensivsykepleie av god kvalitet. Faglig forsvarlighet er et nøkkelord i prosjektet.

• Formativt evalueringsdesign. Prosjektet utføres i tre delstudier: Fokusgruppeintervju  med studenter, praksisveiledere, og lærere.
    • Forskningsspørsmålene omhandler hva som kjennetegner gode læringsutbytter
    • Fokusgruppeintervju hvor operasjonaliserte læringsutbytter presenteres.

Spørreskjema til nyutdannede intensivsykepleiere og erfarne kollegaer vedrørende samsvar mellom utdanning med bruk av læringsutbytter, funksjon og ansvar i praksis. Målet er en klargjøring av hvilke læringsutbytter

2. Delprosjekt KILDE – Pilotprosjekt digitale læringsformer i MEVU

Prosjektleder: Mari Oma Ohnstad

Prosjektmedarbeidere: Cathrine Mathisen, Hege Kaldheim, Simen Steindal, Anne Lene Sørensen, Marianne Trygg Solberg og Vivi Lycke Christensen

Prosjektdeltagere: Studenter som gjennomfører emnet A2 del 2, håndtering av komplekse pasienttilstander, høsten 2017.

Delprosjekt KILDE – Pilotprosjekt digitale læringsformer i MEVU.

Problemstilling: ”Hvordan kan bruk av digitale tjenester fremme studentaktivitet?”

Hensikten er å få mer kunnskap om masterstudenters erfaringer med studentaktive læringsmetoder på nett og på skolen.

Masterstudentenes erfaringer hentes fra fokusgruppeintervju som gjennomføres i etterkant av fullført emne.

3. Delprosjekt KILDE – Pilotprosjekt digitale læringsformer i bachelor

Prosjektleder: Jaroslav Zlamal

Prosjektmedarbeidere: Lina Oelschlägel, Cathrine Mathisen, Mari Oma Ohnstad, Vivi Lycke Christensen og Marianne Trygg Solberg

Problemformulering: "Hvordan opplever studentene å lære om sykepleieprosessen ved hjelp av omvendt undervisning?"

Hensikten er å undersøke studentens erfaringer med undervisning i sykepleieprosessen, når innlæringen skjer ved hjelp av studentaktive læringsmetoder som omvendt undervisning og gradvis avslørende case.

Bachelorstudentenes erfaringer hentes ut fra fokusgruppeintervju som gjennomføres i etterkant av deres praksisperiode i 2. semester.

4. Scenario-based simulation as part of clinical practice in Nursing homes: A novel clinical model in Norwegian nursing education

Prosjektansvarlig: Camilla Olaussen

Det primære målet for PhD-prosjektet er å beskrive og utforske en ny klinisk modell i sykepleierutdanningen: Simulering som del av klinisk praksis i sykehjem. Studenters erfaringer med modellen vil utforskes i en kvalitativ studie. Et skjema for sammenligning mellom de to læringsmiljøene; klinisk praksis og simulert praksis, vil bli oversatt og validert for bruk i norsk kontekst. Til slutt vil det utforskes om det er forskjeller i kunnskapsnivå, mestringstro og selvrapportert utbytte mellom studenter som har tradisjonell praksis i sykehjem, og studenter som har simulering som del av klinisk praksis.

5. Simulation debriefing in nursing education: A scoping review

Prosjektansvarlige: Hege Vistven, Tove Børsting, Fredrik Solvang Pettersen og Camilla Olaussen.

Målsettingen med forskningsgruppeprosjektet er å utforske og kartlegge hvordan litteraturen beskriver bruk av debrifing, og hvilke modeller, teorier eller instrumenter debrifing forankres i ved bruk av simulering i sykepleierutdanning. LDH er i en prosess hvor nytt ferdighetssenter skal bygges, og nye fasiliteter vil styrke muligheter for å øke bruken av simulering som læringsmetode. Prosjektet vil kunne gi retning og innsikt i skolens fremtidig valg av teoretisk forankring i forhold til debrifing ved simulering i sykepleierutdanningen.