Årets foreleser 2018

I år som i fjor ønsket studentparlamentet å kåre årets forleser ved Lovisenberg diakonale høgskole.

Først fikk skolens studenter anledning til å nominere de foreleserne de mente var verdige kandidater for tittelen 'årets foreleser'. Deretter kunne de stemme på opptil tre forelesere hver, blant de åtte nominerte.

Viktig for høy kvalitet i utdanningen

Rektor Lars Mathisen åpnet med å slå et slag for studentstemmen, som står høyt på LDH.

Lars Mathisen åpner 'Årets foreleser'

Studentparlamentet synes kåringen er en viktig markering for både studenter og forelesere.

– I dag er dagen vi skal gjøre ekstra stas på våre flotte forelesere. Årets foreleser er viktig da vi som studenter kan vise hvor mye vi setter pris på alt arbeidet de legger ned. LDH var Norges første sykepleierhøgskole og har et utrolig bra rykte utad. Dette kommer i stor grad fra den høye kvaliteten på utdanningen. Høy kvalitet i utdanningen er ikke noe vi studenter skal inngå kompromisser på, og det er nettopp derfor årets foreleser er så utrolig godt å ha. Vi forteller at vi ønsker gode forelesere, samtidig som vi får løftet opp og frem de flotte foreleserne vi allerede har, fortalte nestleder i studentparlamentet ved LDH, Ida Marie Rislaa.

Vinner for andre år på rad

16. mai ble årets foreleser kunngjort foran en fullsatt kantine, og studentparlamentet delte ut is på den varme maidagen.

Torun Vatne ble også i år kåret som årets foreleser ved LDH. Det ble hun også i 2017.

– Så morsomt! Nå blir jeg ikke akkurat mindre motivert. Det er gøy å gjøre det jeg har studert relevant for dere. Takk for at dere holder ut alle krumspringene mine.

Topp tre 'årets foreleser' 2018

Studentene som hadde stemt frem Vatne synes hun er morsom, god til å lære bort, hyggelig, beveger seg rundt og gjør faget levende ved å variere i måten hun underviser på. Hun gjør studentene motivert til både å lytte og delta aktivt i forelesningene. I følge studentene blir forelesningene en fryd å være i, samt et høydepunkt i skolehverdagen. Forelesningene inkluderer en spiseskje galgenhumor, en dæsj ren galskap og mye energi. Vatne holder studentene på kanten av setet og dette er forelesningene du ikke vil miste selv om det er tidlig om morgenen. Gratulerer så mye til årets foreleser ved LDH.

Ernst Kristian Rødland og Tarjei Asprusten var også blant topp tre, og fikk blomster og lovord på scenen. Asprusten som fikk tredjeplassen ble beskrevet som engasjert, relevant og som en som gjør jobben med hjertet. Rødland ble beskrevet som grundig, flink, rolig og morsom, og med et fint tempo og lærerik og interessant undervisning, noe som førte til en andreplass i kåringen.

Is på 'årets foreleser' 2018

Caroline Dewson 'årets foreleser' 2018