Greit å slippe alt papiret

Minh Thu Vu og Marte Moen var litt skeptiske i begynnelsen til hvordan det skulle bli å lese fra skjerm og ikke papir, men sier det har fungert bra. -iPaden gjør at det er lettere å kommunisere med lærerne, og gir større tilgjengelighet. –Det gjør det lettere å studere når alt er på en plass, vi slipper å dra med oss masse papirer, men vet at alt ligger digitalt. Så er det veldig bra å ha timeplanen, og ikke minst kompendier, tilgjengelig hele tiden på iPaden, forteller jentene.

Studenter med iPad

Fornøyd med opplæring

De er fornøyd med opplæringen de har fått, og forteller at det stadig kommer nye instruksjoner på it`s learning. –Så er IT-avdelingen alltid tilgjengelig og veldig på tilbudssiden, og det er fint. Det er lett å få hjelp når man trenger det.

Da de søkte opptak ved Lovisenberg diakonale høgskole visste de ikke at de kom til å få iPad. –Det fikk vi vite da vi fikk opptakspapirene. Men det hadde ikke gjort noen forskjell for valget, forteller de.

Muligheter

Førsteårsstudentene har ennå ikke fått utnyttet alle mulighetene som ligger i systemet enda. –Det har fungert veldig greit til nå, og det kommer stadig nye ting, så det er et stort potensiale, sier de. -Akkurat i dag hadde jeg tenkt å skrive mye, derfor tok jeg med meg datamaskinen. Men til vanlig er det mye lettere å ta med en iPad enn en datamaskin, sier Minh Thu vu.

Tekst og foto: Turid Lervik Wisløff, Lovisenbergposten