Leder og nestleder i Studentparlamentet 2018

LDH-studenter på pallen ved nasjonal deleksamen

Resultatene fra nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi for studenter i sykepleie er klare og LDH har landets nest beste resultater.

Nasjonal deleksamen skal gi nyttig informasjon om sykepleierstudentenes kunnskapsnivå, og gi fagmiljøene mulighet til å sammenligne seg med andre utdanningsinstitusjoner. NOKUT vil at resultatene skal stimulere utvikling og bidra til økt tillit til utdanningene. (Kilde: NOKUT)

– Nasjonal deleksamen stiller visse kriterier til alle skoler, så det er en måte å sammenlikne oss basert på andre variabler enn om det bare sammenliknes internt. LDHs resultater viser kvalitet i utdanningen og bygger tillit til LDHs undervisning, forteller leder for Studentparlamentet ved LDH, Nagma Hasan (til venstre i bildet).

En positivt utvikling med solide resultater

LDH-studentene presterte i 2017 gjennomsnittskarakteren 3,1 på en skala fra 0-5, der 5 er best. Dette er en positiv utvikling fra 2016-snittet på 2,9. Landets beste snitt i 2017 var NTNU med 3,4 og det nasjonale gjennomsnittet for alle utdanningene var uendret fra 2016: 2,3.

De nasjonale resultatene viser en høy strykprosent blant landets sykepleierstudenter, men Hasan synes likevel det er trist at det er så stort fokus på de negative tallene. Halvparten av landets sykepleierstudenter fikk C eller bedre, og det synes hun er utrolig bra. Likevel påpeker hun at man må finne ut hva som kan gjøres for at færre skal stryke. Hasan går sitt andre år på bachelor i sykepleie ved LDH og tok nasjonal deleksamen i 2016.

Fokuserer på å bli gode sykepleiere

Blir det et ekstra stort fokus på nasjonal deleksamen i forhold til andre eksamener og undervisningsopplegg?

– At det er nasjonal deleksamen setter nok litt ekstra fokus på det, men jeg tror jeg ville lest mye på det likevel. Det jeg har fått inntrykk av fra medstudenter er at de vil ikke bare gjøre det bra på eksamen, men de vil gjøre det bra for å kunne noe, sånn at de kan bli gode sykepleiere. Jeg tror også mange fokuserer på anatomien da det er veldig viktig og veldig interessant. Alt i sykepleierutdannelsen bygger jo på hverandre og henger sammen, og du må ha anatomien på plass før du går videre. Det er grunnlaget for sykepleierutdanningen rett og slett, sier Ida Marie Rislaa (til høyre i bildet) som tok årets nasjonale deleksamen ved LDH, og er nestleder i LDHs Studentparlament.

Godt samarbeid med studenter og ledelsen

Både Hasan og Rislaa er svært fornøyd med utdannelsen sin på LDH.

– Vi er begge fornøyde og trives her ved LDH. Underviserne i anatomi er veldig flinke, motiverende og engasjert i det de lærer bort. De har fått utrolig mye skryt av studentene. I Studentparlamentet jobber vi alltid for å bli bedre, så vi har et godt samarbeid med ledelsen på skolen, samt at vi tar i mot konstruktiv kritikk fra studentene for å bedre studiehverdagen og læringsmiljøet ved LDH.