MR.Martin får elevene opp for å danse

Reisebrev fra Tanzania

Lurer du på hva studenter som reiser på utveksling gjør i tiden de er borte fra Norge? Det korte vage svaret er at de gjør veldig mye forskjellig. Alt avhenger av hvor de er.

Av og til er vi så heldige at studenter på utveksling skriver om det de opplever. En av de er Vivian, som nå er i Tanzania og skriver om et prosjekt hun og flere andre studenter har jobbet med.

Trygg Sex i Tanzania

600 elever og studenter har jeg nå danset og sunget foran for å formidle informasjon om safe sex. 600 mennesker som har lyttet til meg på en gang oppleves som ganske mektig og jeg føler jeg har igjen trådd litt ut av komfort sonen min. Mestringsfølelse!

Marafiki gruppen, fra venstre: meg, Victoria, Ella, Kristina og Oda – klare for action!

Som sykepleierstudenter skal vi igjennom flere programområder ved TICC. En uke hvor vi bor hos en familie i en landsby er et av dem, og et annet er campaign. Under oppholdet i landsbyen valgte vi å jobbe med safe sex, hvor vi intervjuet jenter i alderen 12-20 år. Vi hadde fokus på å finne ut av hvor mye de faktisk kunne om safe sex og hvordan de eventuelt ønsket å få formidlet informasjon om emnet. Av de ti jentene vi intervjuet var det ingen som kunne svare på hva det å ha sikker sex handlet om. Først etter at de ble gitt alternativer klarte de å svare og selv da svarte bare 60% riktig. Denne informasjonen sammenlignet vi med en studie gjort i Tanzania i 2013 hvor over 13 814 unge voksne i alderen 15 til 30 år er intervjuet og de kunne vise til stor mangel i kunnskap om trygg sex (kilde nederst i teksten).

Av disse 10 jentene hadde to av de hatt sex tidligere, hvor en var ung alene mor. Den andre jenten som er 15år gammel viste ikke selv hvor gammel hun var og hadde aldri hørt om kondom eller hvordan beskytte seg selv ved samleie. For meg som sykepleiestudent og medmenneske satte spesielt denne jenta spor i hjertet. Hun virket kvikk og så oss i øynene når hun pratet, men hun viste ikke selv hvorfor hun ikke lengre deltok i skolen.

Det å ha sex og bli gravid i Tanzania er som å velge bort utdanning, bare de færreste har mulighet t

Vår lærer fra TICC som er sykepleier fra Tanzania er et utrolig godt og engasjert menneske, lot seg også gripe av denne jenta. Hun bestemte seg for å ta opp denne historien på møte, for å se om jenta kan passe inn under et annet program på TICC. Denne opplevelsen har preget meg, fordi det er vanskelig å forstå hvordan en kultur kan hindre viktig informasjon å nå frem. Samtidig er det fint å se hvordan programområdene på TICC flettes sammen og det er mulig å hjelpe mennesker på tvers av systemet. Noe jeg opplever som mer krevende i Norge. Landet som på nesten alle måter er fantastisk, men likevel så preget av byråkrati.

Vi ble godt tatt i mot av lærerne som presenterte oss for elevene.

Disse enkelthistoriene og funnene fra egne intervju og godkjent forskning fikk oss til å ønske å bidra litt mer, derfor ble vi veldig glade når vi ble gitt muligheten til å jobbe med safe sex også i campaign week (kampanjeuken).

Kampanjeuken går ut på å formidle budskap som er viktig for lokalbefolkningen gjennom dans, sang, skuespill og informasjon. Det kan være om malaria, rusmidler, kosthold, safe sex og mange flere. Folket i Tanzania er svært rytmiske og responderer godt på musikk og dans. Rollespillet utføres av ungdommer i et av TICC sine sponsorprogram som ivaretar de som av ulike grunner ikke har hatt mulighet til å fullføre skolen. De er utrolig dyktige og virker å være de fødte skuespillere.

Ungdommene spiller godt, her er det legebesøk for å få svar på test fra seksuelt overførbare sykdomm

Jeg er ingen skuespiller, men har i denne uken mestret å stå foran 600 mennesker å snakke, jeg har lært at en kultur uten janteloven er veldig befriende. Det er mange positive ting å ta med seg fra denne uken, men jeg kjente på kulturkræsjen når vi ikke fikk lov å vise hvordan bruke kondom. Vi spurte om lov av rektor ved skolen, men de mente det ble for mye. Selv om det har en hensikt å informere, ble det veldig tydelig for oss at praktisk undervisning er viktig når noen av eleven brukte kondomene som tyggis. Det hadde vært veldig fint om vi i Norge kan lære av de innfødte i Tanzania å gi slipp på janteloven og vi kan lære de at det er tryggere å ha kunnskap om sex, enn å ikke ha det. At sex ikke trenger å være tabubelagt. Jeg opplever hver dag at vi alltid kan lære noe av hverandre, håper jeg klarer å bringe med meg noe hjem.

TUTANONANA BADAY – Vi sees senere

Bloggposten er publisert med tillatelse fra Vivian. Du kan lese mer fra bloggen her viviansreise.com

FORSKNINGSARTIKKEL:

Calvert, C. Baisley, K. Doyle, A. Maganja, K. Changalucha, J. Watson-Jones, D. Hayes, R. & Ross, D. (2013). Risk factors for unplanned pregnancy among young women in Tanzania. Doi: 10.1136/jfprhc-2012-100389