LDH har tre hovedområder for FOU

• Pasientnær klinisk forskning
  • Helsetjenesteforskning
  • Pedagogisk forskning

Noen av våre publikasjoner

LDHs forsknings- og utviklingsarbeid dokumenteres i Cristin. Cristin brukes også for å avlevere data om vitenskapelig publisering til Kunnskapsdepartementet.
Se alle LDH-publikasjoner i Cristin.

Utvalgte publikasjoner

Forskning

1. Tiltredelsesforelesning Professor Rita Jakobsen 25. april

Onsdag 25. april kl.14-15.30 vil Rita Jakobsen holde sin tiltredelsesforelesning som professor med tema: Ledelse og samhandling - nødvendige kompetanseområder i avansert klinisk sykepleie.
  2. Ellisiv Lærum Jacobsen2

Disputas: Ellisiv Lærum Jacobsen 20.04.18

Ellisiv Lærum Jacobsen skal forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.) i helsevitenskap: Nutritional risk, Health-Related Quality of Life and Associated Factors in Older Non-Hospitalized People and Geriatric Patients.
  3. Tiltredelsesforelesning professor Ådel Bergland

Tiltredelsesforelesning professor Ådel Bergland

Torsdag 22. februar holdt Ådel Bergland sin tiltredelsesforelesning som professor.
  4. Disputas Kari Lislerud Smebye

Doktorgradsavhandling: Beslutningsprosesser i demensomsorgen

I dag er 78.000 mennesker rammet av demens i Norge. I løpet av de neste 30-40 årene er tallet ventet å fordoble seg. Demens er en sykdom som ikke rammer bare én person, men også en veldig stor gruppe pårørende. Kari Lislerud Smebye forteller at det er en sykdom vi vil møte over hele linja i helsetjenesten. Nå har hun skrevet en doktorgradsavhandling om beslutningsprosesser i demensomsorgen.
  5. Simulering Hege

LDH tilbyr nå simulering for lærere

Simulering for lærere er et nytt tilbud som nå lanseres og tilbys til alle lærere og interesserte ved LDH. Målgruppen er alle som bruker, ønsker å bruke eller er nysgjerrige på simulering som pedagogisk metode.
  6. Smebye, Kari Lislerud

Disputas: Kari Lislerud Smebye 06.02.18

Kari Lislerud Smebye skal forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Decision Making in Dementia Care. A qualitative study.
  7. Ferdighetssenteret samtale

Nå er det mulig å søke om samarbeidsmidler

Frist for å søke prosjektmidler til samarbeidsprosjekt mellom enheter i kommune- og spesialisthelsetjenesten og LDH i 2018 er 1. februar.
  8. Vinnerne av idekonkurransen

Veien videre for vinnerne av idékonkurransen

I høst arrangerte Lovisenberg diakonale høgskole en idékonkurranse der vinneren mottar kr 35.000 til videreutvikling av beste prosjektidé.
  9. Deltakere på Conference in Spiritual Care

”Spiritual care – a resource in nursing”

Lovisenberg diakonale høgskole og Conrad Signo Svendsen senter deltok på internasjonal konferanse i åndelig omsorg ved Diakonissestiftelsen i København 20. - 22. september 2017.
  10. enke Sørlie, Gerd Sylvi Sellevold, Rita jakobsen og Veslemøy Egede Nissen

LDH representert på Nursing Ethics Conference

15. og 16. september 2017 ble Nursing Ethics Conference avholdt i Leuven, Belgia. Tre forskere fra LDH var representert.

FoU-arbeid ved LDH

Senter for klinisk sykepleieforskning er et forum for høgskolens FoU-arbeid og FoU-tilknyttede funksjoner inn mot bachelorstudiet i sykepleie, samt videre- og mastergradsutdanningene. Senteret ledes av forskningsleder i samarbeid med professorene.

Les mer om FoU her.

Informasjon om samarbeidsprosjekter

LDH utlyser prosjektmidler (samarbeidsmidler) for å stimulere faglig utviklingsarbeid i samarbeid mellom høgskolen og praksisstedene, spesielt i relasjon til praksisundervisning, forskning og faglig utviklingsarbeid.