Studiestart bachelor 2023

Skal du studere bachelor i sykepleie ved LDH til høsten? Her finner du nyttig informasjon om studiestart, og om høyskolens tilbud som gir gode rammer rundt studiene.

Publisert 5. Juni 2020, 12:25

Sist oppdatert 9. August 2023, 13:42

Studiestart 15. august

Program for studiestart og timeplanen din finner du her.

Programmet er med forbehold om endringer.

Husk gyldig legitimasjon ved oppmøte.

Vilkår for å beholde studieplassen

Du må møte ved studiestart for å beholde studieplassen din ved Lovisenberg diakonale høgskole. Eventuelt fravær i forbindelse med studiestart må være godkjent på forhånd. Det skal være tungtveiende årsaker for å få dette innvilget. Årsaken må dokumenteres. Ta kontakt med opptak@ldh.no dersom du ikke kan møte første studiedag.

Fadderuke

Ved studiestart blir man delt inn i faddergrupper. Fadderuken er helt frivillig, men er en kjempefin måte å bli kjent med medstudenter, LDH og Oslo som studentby. Les hilsen fra fadderstyret her.

Program for fadderuken kommer, men meld deg gjerne inn i Facebook-gruppen hvor fadderne vil dele informasjon i løpet av fadderuken. Facebook-gruppen finner du her.

Før studiestart

Politiattest

Det er krav om politiattest for studenter i helsefagutdanninger med praksisstudier. Godkjent politiattest er en forutsetning for å starte i praksisstudier. Politiattesten kan ikke være eldre enn tre måneder. Les mer om hvordan du søker og leverer inn politiattesten her.

Feide

En-to uker før studiestart vil du få en e-post og en sms med ditt studentnummer og en pin-kode. Dette skal du bruke til å opprette din Feide-bruker. Denne påloggingsinformasjonen brukes i alle høyskolens IT-systemer. For at du skal få tilgang til disse systemene raskest mulig, vil vi at alle oppretter sin Feide-bruker før de kommer første studiedag. Mer om Feide og hvordan du registrerer din bruker finner du her.

Krav til bærbar datamaskin

Alle nye studenter må disponere egen bærbar datamaskin. Med dette menes en PC eller Mac med nyere operativsystemversjoner av henholdsvis Windows eller macOS. Chromebook eller andre maskiner med Linux-basert operativsystem og PC med Windows 10 S kan ikke benyttes da program for digital eksamen ikke støttes på disse maskinene.

Bærbar maskin må medbringes allerede fra første studiedag.

Canvas

Canvas er en digital læringsplattform som brukes på LDH. Les mer om Canvas her.

Zoom

Ved digital undervisning benyttes videomøtesystemet Zoom. Her finner du det du trenger å gjøre når du skal ta i bruk Zoom til høsten. Du får imidlertid ikke logget på Zoom som LDH-student før du får opprettet en Feide-konto ved studiestart. Det er anbefalt å laste ned og installere Zoom før studiestart.

Facebook-gruppe

Her finner du lenke til en Facebook-gruppe som styres av fadderne hvor det deles informasjon i fadderuken.

Facebook-event

LDH har opprettet en Facebook-event for studiestart her.

Semesterregistrering, betaling og studentbevis

Når du har opprettet din Feide-bruker (se lenger opp), kan du semesterregistrere deg og betale semester- og studieavgift i Studentweb (her finner du også faktura). Dette må gjøres innen 1. september.

Etter semesterregistrering og betaling av semester- og studieavgift kan du laste ned studentbevis-appen. Les mer her.

Når du har betalt semester- og studieavgiften kan du motta lån/stipend fra Lånekassen dersom du har søkt om det. Les mer om Lånekassen her.

Pensum

Du finner pensumlistene for det første semesteret i Canvas. Logg inn med din Feide-ID i Canvas her.

Innkjøp av arbeidstøy og utstyr

I uke 39 begynner ferdighetstrening i Klinisk læringslab, og til det trenger du arbeidstøy og navnskilt. Eget stetoskop kan kjøpes hvis du ønsker det. Se retningslinjer for innkjøp og bruk av arbeidstøy og utstyr her.

Arbeidstøy har blant annet Norsk Sykepleierforbund gode tilbud på. LDH har en egen nettbutikk som tilbyr blant annet navneskilt og søsterur med LDH-logo som du kan bruke med uniformen. Se LDHs nettbutikk her. Du står fritt til å bestille arbeidstøy og utstyr der du ønsker, dersom du f. eks ønsker en annen skriftstørrelse på navneskiltet.

IT og læringsstøtte

Tilgang til Wi-Fi

Som student skal du benytte det trådløse nettet som heter LDH-Student. Her bruker du eget brukernavn og passord for å logge på (Feide).

Helpdesk

Læringsstøtte har åpen helpdesk for studenter som har IT-relaterte spørsmål i møterom 131 (1. etasje ved resepsjonen) i uke 33, 34 og 35. Her kan du komme for å få hjelp med de tjenestene du har tilgang til som student ved LDH. Vi minner om at du selv må sørge for å ha en PC/Mac av nyere dato med oppdatert programvare.

Hvis du ikke har anledning til å komme på noen av de oppsatte tidspunktene kan du ta kontakt med oss på support@ldh.no for å avtale tid.

Åpningstider uke 33

Tirsdag 15.08: 10:00-12:00 og 14:00-15:30
Onsdag 16.08: 14:00-16:00
Torsdag 17.08: 12:00-15:30